информационный бюллетень

Stay informed on our latest news!

Aarne Üksküla 80

Martin Veinmann: "Kui ma räägin Aarne jäetud jäljest, millega mina kokku puutusin, siis ma räägin Pinteri „Majahoidjast“ Hermaküla 1987. aasta Draamateatri lavastuses. Ta sattus seda mängima ootamatult, paar nädalat enne esietendust. Jüri Järvet ei tahtnud seda enam teha ja Aarne õppis sellesse pearolli kahe nädalaga sisse. See oli tal suur ja fantastiliselt hea roll. Ka lavastus oli kuidagi teraapiliselt toniseeriv. Sisseõppida oli tal lihtne, sest esiteks oli tal fantastiline mälu. Mälu mäluks – aga talle ei valmistanud raskusi ka Pinteri maailma sisenemine. Tal ei valmistanud raskusi ka ühendada see maailm oma seisukohtade ja oma isikuga. 
Igaühel, kes palju mängib, tekivad kiired ja automaatsed reaktsioonid, stambid. Asendamised, kiirelt rolli sisenemised on nende avaldumiseks eriti mõnus pinnas. Aga Aarne Davies oli meistriteos. Sest see ei olnud temalik. Ent mulle tundus, et see puudutas seal mingisugust osa temast, mida varem ei oldud väga nähtud või mida temalt ei oldud osatud näha..
Partnerit saab aidata teda kuulates. Kui sul on partnerit vaja, siis kuula teda. See on vastastikune asi. Nagu eluski – rääkijaid on kõvasti – kuulajaid annab otsida. Aarne oli selline nagu Jüri Krjukov – vaatad talle laval otsa ja talle lihtsalt ei saa valetada. Aarnele oli laval justki häbi valetada. 
Kui rääkida kõnelemisest üldse, siis on kasulik meenutada, mis teeb kõne, olgu siis rollis või kõnetoolis, veenvaks ja mõjuvaks. Eks see, et ta paneb nägema! Et kuulaja näeks, pean ma enne ise seda nägema. Aarne puhul oli see imeline, kuidas ta oskas kõnes märkamatult libiseda luulesse, ilma et keegi oleks märganud. Ta oli see, kelle puhul Anatoli Efros oleks öelnud „etenduses /kunstiteoses peab olema tingimata kaks poolt – ilu ja tõde“. Aarne ja luule puhul tuleb see kummaline ja imetlusväärne kooslus kohe meelde. 
Kui mõtlen Aarnele, siis mõtlen teatrile. Ja see ongi Aarne tähtsus. Kui sa ütled Aarne Üksküla, siis see viib sind teatri juurde, teatrist rääkimise juurde, teatrist mõtlemise juurde."

(Katkend peatselt ilmuvast Rait Avestiku koostatud raamatust „Aarne Üksküla“.)

Число Начало Заметки Зал