информационный бюллетень

Stay informed on our latest news!

Link: Sünnipäev

Link: Sünnipäev 7. veebruaril kl 19.00 väikses saalis.

Räägime tänapäeva mänguasjandusest ja lastekultuurist. Mõtteid vahetavad Joonisfilmi kunstnikud ja Lotte autorid Heiki Ernits ja Janno Põldma, Tartu Mänguasjamuuseumi direktor Triin Vaaro ja Teatri Kodu programmijuht Annika Haga, lastajakirja Täheke toimetaja Ilona Martson, lavastaja Merle Karusoo.

• Mis on tänapäeval – virtuaalajastul – üldse mänguasi? Millega mängitakse, millised on mängud? Lapsed veedavad väga palju aega arvutikeskkonnas, virtuaalsete mängudega ja tegelastega, samuti passiivselt teleka seltsis.

• Mood. Kuidas ja kui kiiresti muutub mänguasjamood? Millest see sõltub? Mis praegu moes on?

• Mänguasjade eluiga. Tartu Mänguasjamuuseumis on palju perekonnareliikviaks saanud mänguasju. Kui mänguasju oli vähe ja nendega oldi palju koos, siis ka kiinduti, suhe oli intiimne. Tarbimisühiskond õhutab kõike kiiresti välja vahetama, ka mänguasju. Kuivõrd lähedane, kiindunud suhe praegu lastel tekib oma mänguasjadega?

• Unikaalsus. Kunagine isetehtud nukk contra praegused konteineritäied ühesuguseid made in china mänguasju igas selveris. Kas sellele vastukaaluks on tekkinud isetehtud asjade trend?

• Eesti mänguasi. Eesti mänguasjanduse ajaloos on nad sageli olnud isetehtud. 20. sajandi lõpus oli Eestis arvestataval tasemel mänguasjade tööstuslik tootmine, „Sünnipäeva“ tegelasteks on 1970ndate aastate Teguri populaarsed vahtkummiloomad. Millised on 21. sajandil eesti mänguasjad? Mida head ja halba toob kaasa mänguasjademaailma globaliseerumine? Kas eesti ja nt põhjamaade mänguasjakultuur on siin erinev?

• Lastekultuur. Mänguasjad on osa üldisest lastekultuurist – kõigest, millega kujundatakse laste eluhoiakuid, vaimsust, loovust millega luuakse tema sisemist tasakaalu ja identiteeti ning kujundatakse ühiskonnaliikmeks, kodanikuks. Kuidas kirjeldada, hinnata praegust eesti lastekultuuri kujundavaid väärtusi?

• Laps kasvab meie kultuuri sisse, võttes omaks seda, mida talle pakutakse. Mida me – vanemad, koos, ühiskond – talle siis pakume? Nii professionaalses kultuuris (lastekirjandus, teater, televisioon), teisalt üldistes käitumis- ja kultuurinormides, mida vahendavad lasteaed, kool, muud õppimisvõimalused ja –kohustused, meedia.

• Milline on lastele mõeldud loomingus algupärandite osakaal (raamatud, lavastused, tv-saated)? Kas sel on mõju kultuurilise identiteedi kujunemisele?

Pilet maksab 1 euro.

Число Начало Заметки Зал